fredag 3 december 2010

Att gå vilse och hitta bra källor

Har under den senaste tiden i arbetet med kursen verkligen gått vilse i den djungel av information som finns där ute. Jag har så många sidor öppna samtidigt att jag tillslut inte vet var jag befinner mig ;) (Tur att jag vet att jag IRL befinner mig i mitt arbetsrum).

Jag kan inte ens med lite god vilja säga att jag ännu har fått till något bra sätt att katalogisera och sortera allt jag kommer över. Jag sparar länkar ganska ostrukturerat på Mina favoriter, mitt Deliciouskonto och kopplar Rss till Google reader. Men har egentligen inte någon riktig koll. Kanske är det en företagsidé att hjälpa vanliga människor med strukturering av länkar på Internet?

Hursomhelst så har jag upptäckt många sidor/pdf:er som jag gillar. Lägger ut några av dem här om det skulle vara någon som inte känner till dem och händelsevis är intresserad...

Datorn i utbildningen. Datapedagogisk tidskrift för svensk skola

Skolverkets redovisning av uppdraget att bedöma verksamheters och huvudmäns utvecklingsbehov avseende IT-användningen inom förskola, skola och vuxenutbildning samt ge förslag på insatser

Med eller utan filter – Personliga funderingar kring etiken,pedagogiken, källkritiken och vuxenrollen när internet kommer till skolan. Av Sven Roland Rask (något gammal, men ändå)

Nu stänger jag ner alla öppnade sidor. En efter en. Och hoppas att jag lyckas återfinna dem, någon gång, kanske...Jag vet i allafall att jag har tre av dem här i bloggen. Alltid en liten tröst.

Mörkret och snön ligger kompakt utanför mitt fönster och jag konstaterar att ännu en vilsen dag i cyberdjungeln har passerat. Och fler kommer det att bli!

1 kommentar:

  1. Jag känner igen mig i din beskrivning: jag vågar knappt öppna google reader efter att ha sparat så många sidor jag vill följa. Det blir som ett krävande jobb istället för ett nöje. Jag vet att jag måste sålla, men det är svårt att plocka bort och lättare att lägga till!

    SvaraRadera