fredag 26 november 2010

Lag och rätt och "Kolla Källan"

Idag har jag ägnat mig åt att studera Legala handboken och förlorat mig i Skolverkets site "Kolla källan". Mycket information. Mycket matnyttig information.

Legala handboken riktar sig till dem som arbetar vid och studerar vid högskolan. Jag funderar över vilka regler som gäller för oss som arbetar på utbildningsföretag som arbetar på uppdrag av olika kommuner med nationella gymnasiekurser? Lyder vi under samma lagar eller är det andra regler som gäller? Får ingen riktig kläm på det...

"Kolla Källan" måste jag säga är väldigt tydlig och välgjord. Jag slås hela tiden av att det är mycket vi skulle behöva diskutera på vår arbetsplats. För upphovsrättsfrågor och integritetsfrågor behöver diskuteras och arbetet med det utvecklas. Jag reflekterar över att det är en hel del som vi har bra koll på när det gäller detta samtidigt som en hel del måste lyftas igen, gemensamt i kollegiet. IKT-införandet har ju på ett sätt gått väldigt snabbt och det är lätt att arbeta på och inte hålla sig uppdaterad i dessa frågor. Frågan är bara hur vi ska få tid att föra dessa diskussioner? Jag tänker att det är nödvändigt.

När jag går igenom "Kolla Källan" så märker jag hur lätt det är att förlora greppet, att bara klicka vidare, läsa mer och hela tiden tänka: "Det där är bra, det ska jag ta upp på nästa APT".

Det skulle nog vara bra om någon ägnade sig åt att göra en sammanställning av allt som är viktigt för oss och gör ett slags utbildningsmaterial för kollegiet...

Jag tänker då på vilka regler som gäller för
  • bildhantering,
  • ppt,
  • filmvisning,
  • texter som produceras av oss i lärportalen,
  • texter som produceras av studerande,
  • länkar vi använder,
  • vad vi kan lägga ut inom ramen för lärportalen,
  • vad lärarundantaget innebär (om det nu gäller oss på gymnasienivå, blir inte klok på det heller...)

Jag börjar nog med att använda mina förvärvade kunskaper i de kurser jag är ansvarig för och håller i. Men. Ska nog ta upp det på nästa APT...Och ser var det landar!

2 kommentarer:

  1. Om du skulle göra någon sådan sammanställning så är jag jättenyfiken på den! :)

    SvaraRadera
  2. Ja det är förvirrande med allt man måste veta... :p Jag har tex inte fattat förrän ganska nyligen att alla digitala forum är offentliga handlingar enligt förvaltningslagen och att vi måste hantera dom enligt arkivlagen som jag sannerligen inte kan utantill ;-)Vi har ju arkivinspektioner emellanåt för att se så vi sköter oss och jag undrar om någon har funderat på hur vi hanterar lärplattformens material...? Nästan så jag inte orkar fundera på det heller... Hur har det gått med ditt projektarbete? Såg du min kommentar under IKT-verktyg och frustration? Nu är jag i alla fall godkänd på 2C så jag antar att min tidsplan oxå är ok :-)

    SvaraRadera