fredag 14 januari 2011

Creative Commons och lite annat

Har inte bloggat på ett tag och tagit en välbehövlig paus från allt vad internet heter under jul och nyårshelgen. Idag har jag suttit och "pysslat" lite framför datorn och slås av hur snabbt det går att glömma saker när man inte håller på hela tiden...

Just idag har jag sökt efter bilder via Creative Common search. Det är en bra tjänst för att hitta bilder som man kan ta och dela med sig av. Sedan har jag laddat ner licenser för bilderna via CC:s Choose a license.

Men det är inte helt lätt och jag misstänker att jag gör det komplicerat för mig själv. Jag lägger in bilder i mina kursrum i vår lärportal och då tänker jag att CC-licensen ska stå under själva bilden. Jag lyckas få till det, men det tar en sådan tid och jag är inte säker på om jag gör rätt...

Denna bild hittade jag exempelvis på Flickr och laddade ner en licens.



Creative Commons-licens
Detta verk av carina_spratley
är licensierat under en
Creative Commons Erkännande 3.0 Unported-licens.

Är det så här det ska se ut? Måste hela texten alltid stå med? Måste jag ha med licensen när jag använder bilder i en sluten lärportal? Eller räcker det med att skriva källan och eventuellt lägga en länk till ursprungskällan i bilden (så att den är klickbar)?

Finns det någon som är en fena på Creative Commons och hur man skriver bildkällor?

Jag läser och läser men känner mig ändå osäker...Hoppas att det finns en expert därute som kan ge lite vägledning!!!

Utöver detta vill jag tipsa om Mediebarn.se, vilket är en sajt för vuxna om barns medievanor som Medierådet ligger bakom. Grymt intressant. jag fastnade en lång stund vid denna sajt!

Slutar här och hoppas på lite klok input om Creative Commons!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Det ser fint ut, men jag håller med om att det låter omständligt. Jag lärde mig utav Kristina Alexandersson en strategi för hur man kan hantera källhänvisningar för bilder. Jag tycker att hon gör det bra och hon är en auktoritet på området, så jag har helt enkelt valt att härma henne. Ta en titt på hennes blogg för att hämta inspiration: http://www.kristinaalexanderson.se/

    För inte så länge sedan ändrade Flickr hur man kommer åt möjligheten att sprida bilder vidare. Nu loggar jag in på Flickr (jag vet inte om det funkar annorlunda om man inte är reg), klickar på share ovanför en bild som har licensen CC, väljer Grab the HTML/BBCode, väljer storlek på bilden som jag vill ha och sedan kopierar jag koden och lägger in den på bloggen (via html-läget). Då får jag tyvärr ingen bildtext under bilden, men för man muspekaren över bilden så kan man läsa vad bilden heter, vem som har lagt upp den och att den ligger på Flickr. Klickar man på bilden så kommer man direkt till originalbilden på Flickr. Smidigt eller hur?! Här kan du se ett exempel: http://cwasteson.blogspot.com/2011/01/nagra-personliga-erfarenheter-av-ikt-i.html
    Jag tycker att tillvägagångssättet ger rimligt god information och gillar direktkopplingen när man klickar på bilden. Vad tycker du?

    Vänliga hälsningar
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Tack Charlotta du är en pärla! Jag ska gå in på Kristina Alexanderssons blogg för att få ännu mer info.Jag tror faktiskt att det jag testade den varianten som du beskriver här ovan när jag satt och trixade. Men nu har jag fått lite tydligare info kring vad det var jag gjorde;) Jag tänker som du att det är toppen om bilden i sig kan ge direktinformation. I vår Lärportal har vi en möjlighet att göra alla bilder klickbara så att de leder direkt till källan, vilket är bra, men det är ännu bättre om informationen kommer fram bara genom att man drar muspekaren över. Återigen tack för tipsen. Jag ska fördjupa mig ytterligare på fredag när jag har min "pluggdag". Ha det gott hälsar Malou

    SvaraRadera