fredag 21 januari 2011

Källkritik, sociala medier och så lite mer creative commons

Det är kul när man får praktisk användning av det det man har lärt sig!
I förra veckan startade jag en ny kurs i Arbetssätt och lärande, distans, med många nya elever. Ett kursmoment är att diskutera källkritik. Jag har intresserat mig för det förut, men denna gång känns det som jag har mycket mer "kött på benen" och att jag kan bidra med många tips och nya infallsvinklar som kursledare i diskussionerna.

Vi fick till en riktigt intressant diskussion kring sanningsbegreppet och Facebook som källa utifrån händelseförloppet i Tunisien. Är privatpersoners iakttagelser nedtecknade på Facebook eller i bloggar mer trovärdiga än en anställd reporters rapporteringar? Eller är det tvärtom? Vem äger sanningen? Osv.
Många i kursen hade uppfattningen om att bloggar endast är något som görs av privatpersoner, med mycket låg trovärdighet. Jag fick möjligheten att hänvisa till olika myndigheters bloggar och vi kunde resonera kring sociala medier i allmänhet. Kul!

I senaste numret av Skolvärlden hittade jag även en intressant artikel om källkritik. Tyvärr verkar den inte finnas digitalt då den ligger under rubriken Tema i papperstidningen.

Fortsätter idag med att öva mig på att skriva CC-licenser och lägga in bilder från Flickr. Charlotta Wasteson gav mig flera goda tips i mitt förra blogginlägg och jag tänker att jag måste passa på att öva och "smida" medan järnet är varmt.

Har lagt in en bild här nedan från min Flickr sida, med hjälp av "Grab the HTML/BBCode" och har även hämtat en licens från CC som jag klistrar in. Klickar man på bilden kommer man till ursprungssidan. Det är faktiskt ganska enkelt! Tror att jag börjar få kläm på det här!

050

Creative Commons-licens
Detta verk av Malou är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 3.0 Unported-licens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar