fredag 17 september 2010

Google docs

Då har jag testat Google docs. Tittade på instruktionsfilmen i kursmaterialet, men blev lite förvirrad då den inte överensstämde med layouten jag fick upp på Google docs. Antar att sidan är uppdaterad sedan instruktionsfilmen gjordes. (Men, vad bra det är med instruktionsfilmer, har redan testat att göra en själv-återkommer till det längre fram i kursen)

Hursomhelst, att dela dokument är bra och kan underlätta samarbeten. Vi har en liknande "tjänst" i Fronter som heter just dela dokument, så jag är inte helt främmande inför funktionen. Fronter gör det också möjligt att studera varsomhelst från vilken dator som helst.
Jag har nu testat att skicka mitt Google dokument till en kollega och väntar på att få se om det funkar. När jag har fått svar från henne ska jag försöka mig på posta länken till dokumentet även här.

Jag tycker inte att det var särskilt krångligt att starta Google docs, heller inte att skriva i det. Det liknar ju Word i stor utsträckning. Det jag finner krångligt för närvarande är att hålla reda på alla konton och olika webplatser som jag har besökt den senaste tiden! Hoppas att det ger sig med tiden.

Jag tror att det finns många fördelar med att ha gemensamma dokument som ligger på webben. Som filmen från Commoncraft visar, så kan det spara mycket tid och hjälper till att samordna arbetet. I arbetet i Fronter har vi kollegor delat dokument när vi har haft olika grupparbeten. I några fall har det passat att låta eleverna arbeta med det också. Fördelen med Google docs är att det är snyggare än motsvarande i Fronter. Kanske ska jag testa att introducera Google docs för mina elever.

Jag väntar nu på att få se hur jag får reda på när min kollega har läst dokumentet. Är det så att jag får ett e-mail om det? Får nog titta på Commoncraft filmen igen....Om det är så att man inte får något meddelande automatiskt, så får jag väl hålla koll på egen hand. Det kan jag se som en nackdel.

Och så det där med risker...Samtalade med en kompis i dag om alla olika e-konton vi har. Vi enades om att det är så lätt att bli uppslukad av alla möjligheter som finns och vara odelat positiv. Samtidigt så är allt så skört.

Vad händer med all information som jag sparar på olika konton?

Vad händer med alla konton om jag dör eller blir sjuk?

Vilka risker finns det att någon "kapar" min e-post eller mitt facebook konto. (En av mina vänner fick sitt hotmailkonto kapat och det var en jätte lång process att återskapa det.)

Vad händer om någon kapar ett Google docs?


Alla dessa frågor gör att jag tänker att man trots alla möjligheter måste vara försiktig. Att man måste läsa det finstilta innan man klickar på "submit". Att man inte ska underskatta fysiska möten med människor. Web. 2. 0 har fantastiska möjligheter och dessa ska ses som hjälpmedel och inte som en ersättning för mänsklig kommunikation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar