fredag 12 november 2010

Plagiatkontroll och Ephorous

Har ägnat en stund till att ta del av Urkunds plagiathandbok. Egentligen är det inget som känns nytt för mig. Men jag tänker att det vilar ett stort ansvar på oss lärare att verkligen diskutera plagiat, källgranskning och källhänvisningar med våra elever. Här behövs det utbildning både för lärare och elever. När jag själv gick lärarutbildningen var det inget som prioriterades, utan något som jag själv såg till att lära mig.

Som första kurs på Barn och Fritidsprogrammet där jag är verksam har vi Arbetssätt och lärande. Som hörs av namnet så är den inriktad på olika former av studieteknik. Vi har valt att lägga kursen först eftersom den är mycket bra som introduktion i studierna. I ett av avsnitten jobbar vi med källgranskning, källhänvisningar och hur man refererar. Jag har tagit fram ett dokument som heter "Hur du refererar och skriver källförteckning" som nu används av alla lärare.

Tyvärr så läser inte alla elever denna kurs och eftersom vi har flexibel antagning så händer det att dennna kurs blir den tredje i ordningen. Det är synd. Jag ser en klar skillnad bland dem som har läst kursen och de som inte har gjort det. Särskilt i går när jag läste uppgifter om Barns rättigheter och jag fick skicka tillbaka en massa uppgifter för att det var rena avskrifter från olika barnrättsorganisationer...I princip alla jag skickade tillbaka till har inte gått Arbetssätt och lärande.

Vi använder oss av Ephorus som är en tilläggstjänst i Fronter. Ephorous påminner om Urkund och fungerar ganska bra. Fronter har meddelat att en ny tjänst är påväg, nämligen att eleverna själva ska kunna skicka in sina uppgifter till Ephorous innan de lämnar in dem i Fronter. Jag hoppas att det är på gång snart för jag tänker att det är ett bra sätt att motverka plagiat och lägga ansvaret på eleverna.

Det är så tråkigt att upptäcka plagiat. Senast i går skrev jag ett ganska skarpt meddelande till mina distanselever om att alla måste bearbeta sina texter, att man inte får kopiera och att man måste uppge korrekta källor. Jag låter eleverna arbeta om sina uppgifter när jag upptäcker plagiat. Jag tänker att det är en del i lärandet. Vid ett tillfälle har jag sagt stopp, det var när en distanselev lämnade in ett arbete för vg som byggde på 98% plagiat. Vi hade ett samtal och jag förklarade min syn på det hela. Tyvärr så förstod denna elev inte mitt resonemang och hänvisade till att det hade gått bra vid andra skolor hon studerat vid.

Det var intressant att läsa hur man kan förebygga fusk och plagiat på Skolverkets hemsida

"Kolla Källan":

Ge tydliga och avgränsade uppgifter
Ge problemorienterade uppgifter
Ge ämnesövergripande uppgifter
Belys problemet från flera håll
Följ upp elevernas arbete kontinuerligt
Låt skriftliga rapporter innehålla en sammanfattning
Kombinera med muntliga presentationer
Källan skall alltid anges
Länka ev till uppsatsarkiv på skolans hemsida
Fusk strider mot etik och upphovsrätt


Dessa tips är inte nya för mig. Men det var bra att fräscha upp dem. Ska nog kolla igenom mina uppgifter i kurserna med utgångspunkt från ovanstående punkter, tror jag...

3 kommentarer:

  1. Det verkar vara en bra funktion att eleverna själva kan göra en plagiatkontroll innan de lämnar in sina arbeten. Eleverna kan känna sig mer trygga (det är ju ändå en gråzon), och det borde minska arbetet för oss lärare i och med att färre arbeten måste returneras. Men kan det finnas en risk för att funktionen missbrukas? Att elever provar sig fram och ändrar sina formuleringar tills det "lyser grönt"?

    SvaraRadera
  2. Jo så kan det naturligtvis vara. Men jag tänker ändå att det där arbetet med att prova sig fram och formulera om sig borde leda till ett slags lärande? Det viktigaste är ändå att det finns en korrekt källförteckning och att eleven noggrant redovisar varifrån informationen kommer.Jag fastande vid en sak som Sir Ken Robinson sa i sin föreläsning- Changing paradigms (finns på Yotube). Att vi i skolan kallar "copy and paste" för fusk, medan det i arbetslivet kallas för samarbete....Mycket ansvar ligger nog på oss lärare, att konstruera uppgifter som inte går att kopiera.

    SvaraRadera
  3. Samarbete kallas det väl bara när man säger att man gjort arbetet tillsammans? Inte när man uppger att man gjort det själv (medan det i själva verket bara består av en mängd citat/en "klipp- och klistra"-produkt av andras arbeten).

    Visst känner man sig förd bakom ljuset när ens rektor till exempel presenterar en verksamhetsbeskrivning för ens skola, och så visar det sig i efter hand att han eller hon hämtat den från nätet från en annan kommun (utan att uppge källan)? Det kallar jag inte samarbete, gör du? ;-)

    SvaraRadera