torsdag 4 november 2010

Lärobjekt. Jing-filmer är det dåligt?

Idag har jag varit inne i övningsaktiviteten i Bilda och försökt ladda upp ett eget lärobjekt. Tycker att det är lite rörigt i övningsaktiviteten och att det är svårt att riktigt se vad som är vad. Vet inte om jag tycker att övningsaktiviteten är så bra. Här skulle det behövas mer handledning.

Jag har använt mig av Jing/Techsmith ett tag och gjort en del screencasts som jag använder i jobbet. När jag nu skulle försöka ladda upp en av mina filmer i övningaktiviteten så fungerade inte det. Troligen är det fel på mitt kunnande, men det funkar för mig att lägga in dem i Fronter, så varför ska det då inte fungera i Bilda?

Jag laddade ner Camtasia studios i början av kursen så min provtid är slut och jag hann aldrig riktigt prova klart innan tiden rann i väg. Därför har jag istället använt Jing som funkar bra och är väldigt enkel. Det står ingenting om Jing i kursmaterialet, så det kanske är förklaringen till att det inte funkar...

Är det någon som vet hur det är med Jing? Är det ett dåligt alternativ om man ska göra screencasts? Finns det något hemligt recept som jag inte känner till?
Är det någon mer än jag som tycker att det är krångligt att använda övningsaktiviteten?

Känner mig lite dum idag....

2 kommentarer:

  1. Malou, jag tycker inte alls att du behöver känna dig dum. I så fall är jag det också (och troligen några till). Jag upplever precis som du att det vore bra med mer struktur och uppstyrning i Övningsaktiviteten. Och inte heller jag lyckades ladda upp mitt lärobjekt som var en .pptx-fil, dvs ett vanligt format som systemet borde klara av!

    SvaraRadera
  2. Tack Marianne för uppmuntran. Skönt att höra att någon annan har problem även om det är tråkigt att övningsaktiviteten inte tillfredsställande.

    SvaraRadera