fredag 29 oktober 2010

Digitala presentationer

För sju år sedan gick jag en kurs i IT och media på Lärarhögskolan. Då lärde jag mig att hantera Powerpoint skapligt. Därefter har jag använt mig av det i undervisingen, framförallt vid introduktioner och genomgångar.

När jag gick den där kursen så reflekterade jag över hur man som ny användare fullständigt "går bort sig" i alla olika effekter man kan lägga till. Mina texter hoppade in från höger och vänster ackompanjerade av klickljud, ringklockor och musklick. Teckenstilarna var olika och färgerna många. Följden blev att budskapet fullständigt försvann. Men det var ju så kul att prova och utforska!
Med åren har jag blivit mycket "tråkigare" och försöker att ha så lite effekter som möjligt och lägga fokus på budskapet.

Det var intressant att ta del av kursmaterialet kring digitala presentationer. Jag fastnade särskilt för det som Stefan Knutsson säger i sin film. Att den digitala presentationen ska vara till för elevens lärande. Tog mig en funderare kring mina ppt som jag brukar använda och tänker att mycket i dem bygger på stöd för mig i mina genomgångar...Här finns det en del att arbeta om.

Bestämde mig för att utforska Empressr och Prezi eftersom jag känner mig hyffsat van med PPT. Började med Empressr, men kände mig stressad över att inte riktigt få kläm på hur jag skulle gå tillväga. Dessutom har det hänt något med min dator, Explorer upphör att fungera ideligen och stressen över att få något gjort tog överhanden.

Beslutade mig istället för att testa Slideshare som jag inte har testat förut. Skapade ett konto och laddade upp en ppt som jag använder som diskussionsunderlag i kursen Kommunikation, när vi pratar om hur fördomar kan störa kommunikationen. En enormt enkel presentation, men ville ändå testa Slideshare.
Laddade upp min PPT och det verkade funka?

http://www.slideshare.net/malour/frdomar

Det jag inte blir klok på är själva formatet. Jag har ju gjort presentationen i Powerpoint och använt olika teckensnitt och några effekter (texten rullar in i en bild exempelvis). Men när jag tittar på presentationen i Slideshare så är den väldigt enkel. Måste man ladda ner presentationen för att kunna se den i Powepointformat? Eller konverteras filen och blir sådär enkel?

Det är inte bra att känna sig stressad när man gör sådana här saker. Jag hade verkligen laddat för att lära mig Prezi, men hejdades av tiden och det faktum att det jag gör blir offentligt. Jag tillhör dem som gärna vill testa i lugn och ro innan jag lägger ut det för hela världen...

Tänker att jag får spara testanden av olika digitala presentationer till dess att jag har mer tid. Tror att jag skulle kunna förbättra mina distanskurser mycket genom att lägga in bra presentationer. Nu tar jag dock med mig tankarna om att digitala presentationer ska vara till för elevernas lärande i första hand.

3 kommentarer:

  1. Visst är det kul att leka lite också! Kanske kan man lägga in de söta rullande hundvalparna på första eller sista bilden och köra det enkelt i mitten (då det krävs lite mer av åhörarna)? :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har samma erfarenhet som du av Slideshare, dvs att vissa effekter försvinner. Ett exempel är att information i en bild som jag vill klicka fram stegvis när jag kör presentationen i stället kommer upp samtidigt när man kommer till den bilden. Är det en brist i systemet eller ska man göra på ett speciellt sätt? Någon som vet?

    SvaraRadera
  3. Visst är det intressant att fundera på form kontra innehåll... I den bästa av världar hör de i hop och kompletterar varandra, men alltför ofta ser jag presentationer där formen blir i fokus och innehållet hamnar i skymundan. Jag tror mycket på det som Charlotta säger:

    "Visst är det kul att leka lite också! Kanske kan man lägga in de söta rullande hundvalparna på första eller sista bilden och köra det enkelt i mitten"

    Att hålla åskådarna vakna med något oväntat förhöjer intrycket. Å andra sidan kan ju de oväntade också vara att man skriver något på tavlan, kör ett ljud- eller filmklipp, visar ett föremål etc. Ju fler sinnen som aktiveras desto bättre... När jag tänker tillbaka på de lärare jag själv haft så är det nog det som är det gemensamma för dom jag minns som bra - de hade en förmåga att engagera och motivera genom variation, tillsammans med en stor portion ämneskunskap...

    SvaraRadera