onsdag 6 oktober 2010

Google ser dig!


Var på Fronters brukarkonferens i Göteborg i början av veckan. Det var en bra konferens med många bra workshops och intressanta föreläsningar. Tänkte nog återkomma om det där med Fronter längre fram när det blir aktuellt att blogga om Lärplattformar. Nu måste jag bara blogga om Google!

I år hade man tagit in två externa föreläsare och den ena var
Andreas Ekström författare till Google koden.
Hans föreläsning var både tänkvärd och rolig. Han berättade att Google har 20.000 sökningar per sekund. Alla dessa sökningar eller rättare sagt varifrån sökningarna görs sparas i ett och ett halvt år av Google. Utifrån detta har man ett statistiskt underlag utifrån vad man Googlar på. Med andra ord är det en enooorm kunskapskälla ur många perspektiv.

Han beskrev att man efter det amerikanska presidentvalet kunde gå in i varje delstat och se på vem av kandidaterna som det hade googlats mest på innan valet. I 49 av delstaterna stämde mest antal googlingar överens med den som vann i delstaten...

Google ska visa vägen och ska vara flyktig och organisk. Man ska hela tiden klicka sig vidare. Grejen är bara att det mesta man kommer vidare in på ägs av...

Ja just det GOOGLE.

I slutet av föreläsningen reflekterade Andreas över att vi i Sverige alltid har värnat den personliga integriteten och att FRA-lagen har föranlett en stor diskussion. Samtidigt som vi i Sverige kastar ut information om oss själva på nätet, i första hand till Google. Han tog inte själv ställning till detta faktum utan ställde mer frågan hur det kommer sig???

För mig personligen var det spännande, för mycket av det han tog upp funderar jag över och har funderat över här i bloggen. Kanske ligger det också i tiden. Web. 2.0 börjar förankra sig hos människor i allmänhet och då väcks även diskussioner.

När jag kom hem tittade jag på
Kobras inslag om Google. Min man jobbar på Kobra så jag hade fått lite förhandsinformation om inslagen och kunde fråga om Google Chrome som han testat.

Även jag funderar på att testa Google Chrome.

Men.

Jag väntar lite.

Måste först fundera klart över om jag vill ha ännu ett konto och ge Google ännu mer information om mig.

Antagligen gör jag det.

Behöver bara pausa ett tag och reflektera.


Lägger in två klipp som Andreas Ekström visade på sin föreläsning
!



1 kommentar: