söndag 3 oktober 2010

Wikis. Snabbt Snabbt Snabbt

Wikis.
Snabbt och smart.
När jag tittade på filmen från Commoncraft i kursmaterialet slog det mig att en wikisida skulle ha varit till stor hjälp i flera privata sammanhang. Jag känner igen bilden av en miljard mail som skickas fram och tillbaka för att planera något man ska göra tillsammans.

Men här ska det ju handla om arbetet. Jag är inte riktigt klar över hur jag skulle kunna använda det i min undervisning...Mina elever koncentrationsläser kurser vilket innebär att allt måste gå ganska snabbt för att kursmålen ska uppfyllas. Men om jag skulle drömma så ser jag framför mig hur elever fördjupar sig i olika ämnen och använder exemplvis Wikipedia som utgångspunkt, deltar i diskussioner kring ämnet, redigerar och lägger till nya kunskaper. Jag ser en möjlighet att verkligen granska källor och diskutera sina kunskaper. För detta behövs det mycket tid. Denna tid har jag inte, tyvärr.

Man måste verkligen vara medveten om att wikis är något som alla kan redigera. Utan den vetskapen tänker jag att det kan gå snett. Man måste vara noggrann när man granskar fakta och jämföra med andra källor. Här har diskussionerna som är kopplade till Wikis en viktig funktion eftersom de kan leda till att komma närmare "sanningen"

Fördelen med wikis är att det är ett fantastiskt sätt att dela kunskaper världen över, att det är snabbt och att det manar till att vara med och tänka vidare.

Har spenderat en stund på Wikipedia. Lekt i sandlådan och klickat både här och där. Spännande. Ska göra mer vid tillfälle.

I en av mina kurser jobbar man med olika verksamheter inom barnomsorgen och en av dessa verksamheter fanns inte beskriven när jag sökte på Wikipedia. Så jag testade att lägga till en helt ny sida...
Och jag tror att jag lyckades:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppen_fritidsverksamhet


Det som jag inte greppar är om man kan söka på ordet "Öppen fritidsverksamhet" och få upp min artikel. Jag har försökt, men får ingen träff. Om jag använder ovanstående länk så kommer artikeln upp. Så jag vet inte. Är det någon som vet? Är det något jag missade när jag skrev artikeln?

Nu hinner jag inte testa mer. Ska packa väskan och åka till Göteborg på Fronterkonferens i morgon! Det blir spännande. Var med även förra året i Stockholm, men känner att jag denna gång har mycket bättre förförståelse när jag åker på konferensen. Tack vare denna kurs. Återkommer!

3 kommentarer:

  1. Kollade på Wikipedia och jag fick allt träff på "öppen fritidsverksamhet" så du lyckades allt :-)
    Dina idéer om wikis låter inspirerande. Själv kan jag tänka mig att vi skulle kunna använda oss av olika wikis för att samla in erfarenheter från de kollegor som är spridda runt om i världen på olika insatser. Dessa wikis kan sedan fungera som empiri när vi reviderar de reglementen och instruktioner som styr mycket av vår verksamhet. Säg t ex att en visst materielsystem fungerar olika beroende på värme, luftfuktighet etc. En wiki kan samla erfarenheterna på ett ställe och de som skall skriva nya instruktioner kan då gå in och läsa om de olika erfarenheterna. En sådan wiki bör vi inte ha publikt på nätet men via vår lärplattform borde det fungera.

    Ha det så kul på Fronter-konferensen!

    SvaraRadera
  2. Verkar som om användaren Yger har omdirigerat till sidan Fritidshem. Om du tycker att det blir fel får du ändra tillbaks eller diskutera detta med Yger. Lycka till.

    http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=%C3%96ppen_fritidsverksamhet&action=history

    SvaraRadera
  3. Hej Lars. Jag såg att denna Yger hade gjort det. Måste tillstå att jag blev lite sur...Jag har dirigerat om mitt inlägg igen eller rättare sagt klickat på gör ogjord. Har jag brutit mot någon slags hederskod då om jag inte diskuterar det jag gör? Vet du? Nu är jag inte säker på vad jag ska göra härnäst. Tyvärr har jag inte tid att diskutera det med Yger just nu. Men hur ska jag gå tillväga? Det är inte livsviktigt för mig att min artikel finns kvar, men den fyllde ett tomrum (i allafall i mitt tycke)och jag tyckte att det var kul att prova. Skulle bli jätte glad för lite vägledning i Wikipedia världen!

    SvaraRadera