fredag 15 oktober 2010

Övningsuppgifter i Bilda

Har nu ägnat en stor del av dagen till att utforska Bilda. Det var intressant. Särskilt som jag är skolad i ett annat verktyg.

Inser att det behövs en hel del tid för att verkligen lära sig alla funktioner, men det är spännande att testa sig fram. Funderar över hur det hade varit att göra övningsaktiviteten utan någon erfarenhet av Lärplattformar? Förvirrande kanske? För mig har det tagit flera år att bli "grundad" i Fronter och jag testar fortfarande olika funktioner både gamla och nya ur olika perspektiv. Det är det som är spännande tycker jag!

Startade ett diskussionsforum i Bilda och ska försöka hålla koll om det är någon som har tid att skriva något...

Känner dock att jag inte i nuläget behöver fördjupa mig mer i hur Bilda fungerar för lärare. Det räcker gott och väl med mina kunskaper i Fronter. Återigen reflekterar jag över att lärportalerna har många likheter, men att de olika verktygen kan anpassas på lite olika sätt.

Erika skriver följande i sin blogg:

"Någon gång läste jag om två olika inriktningar. Den ena handlar om att tekniken i själva plattformen är netural, dvs den styrs inte av någon bakomliggande pedagogisk teori. Utifrån detta perspektiv så är läraren fri att utforma sin undervisning på vilket sätt som helst, den inbyggda tekniken i plattformen är inte gränssättande. Den andra traditionen handlar om att de som bygger plattformarna styrs, medvetet eller omedvetet, av vissa pedagogiska utgångspunkter. Med det synsättet finns det inbyggt någon form av styrning i plattformen som kan begränsa det som läraren vill göra. "

Detta är intressant och så kanske det är. Jag tänker ändå att lärplattform i sig inte spelar så stor roll utan det är de pedagogiska tankarna bakom och hur man använder verktygen som spelar roll i praktiken. Är det någon annan som tänker annorlunda?

2 kommentarer:

  1. Ja, jag tycker också att kärnfrågan är HUR man använder verktygen. Men dessa får då inte vara krångliga, ologiska, långsamma, omoderna eller fulla av begränsningar! Skriver detta (förvånad och smått irrriterad)precis efter att ha försökt lägga upp en .pptx-fil i övningsaktiviteten i Bilda. Fick då felmeddelandet att Bilda inte kan importera sådana filer...
    Förutom god funktionalitet så måste plattformen och verktygen i den kännas moderna och attraktiva för eleverna, så att den blir en naturlig samlingsplats i kursen.

    SvaraRadera
  2. Jag blev aldrig riktigt klok på Bilda och beslutade mig för att jag inte behöver bli det nu. Det räcker med att jag kan hantera det som elev. Håller med dig om att plattformen måste vara attraktiv. Senast i veckan var det en ny elev som sa att Fronter är urtråkigt. En annan elev refererade till stenåldern när han skulle tycka till om Fronters disussionsforum... Utvecklingen sker så snabbt och lärplattformarna måste hänga med så att de blir enkla utan att kännas gammalmodiga och precis som du skriver så kan de då bli en naturlig samlingsplats.

    SvaraRadera