fredag 22 oktober 2010

IKT-verktyg och frustration

Efter dagens genomgång av olika IKT-verktyg i kursmaterialet måste jag sammanfatta mina tankar med ett ord.

Frustration.

Egentligen inte över det jag har gått igenom (personliga lärmiljöer, interaktiva tavlor, e-möten och virtuella världar). Utan över hur många verktyg det finns och hur svårt jag tänker att det skulle vara att implementera dessa på min arbetsplats.

När det gäller personliga lärmiljöer så står det lite i kontrast till lärplattformen vi använder. Samtidigt som jag tänker att det inte behöver vara antingen eller. Här handlar det nog mer om att vuxna studerande som vi vänder oss mot inte riktigt har de tekniska grundkunskaperna (ännu-de kommer), vilket gör att en introduktion av exempelvis Symbaloo blir svårt. Våra elever koncentrationsläser dessutom kurser på mellan 3 och 10 veckor och då finns det bara tid till att ägna sig åt själva kursen och inte till att hjälpa till med hur man hanterar olika IKT-verktyg utanför Fronter.

Frustrerande.

Jag ser ju så många intressanta utvecklingsmöjligheter.

Interaktiva tavlor har jag ingen erfarenhet av, men tänker att jag nog ska ta upp frågan på jobbet vid tillfälle. Kanske kan det vara en god hjälp för de som har läs och skrivsvårigheter.

E-möten via Skype har jag erfarenhet av, framförallt privat. Under förra årets Fronterkonferens ägnades mycket tid till att introducera Elluminate som man som Fronteranvändare kan köpa som tilläggstjänst. Vi fick pröva på plats och insåg att det i nuläget inte är något som vi behöver på vår arbetsplats. Inte som vårt nuvarande upplägg är i allafall.

Återigen frustration.

Vi utgår från hur det ser ut hos oss idag, vi tänker inte om. Vi tänker inte nytt. Vi har inte tid. Vi måste hela tiden ägna oss åt här och nu. Och tekniken springer om oss.

I veckan hade vi pedagogisk konferens. Under diskussionen gav jag uttryck för en del idéer och tankar jag har om hur vi skulle kunna arbeta. En kollega sa: "Malou du borde arbeta med ungdomar"

Frustration.

Ja, vi jobbar med vuxna. Det är en målgrupp som inte är homogen. Det är en målgrupp med mycket varierande IKT-kunskaper. Men snart är majoriteten som går hos oss väl förtrogna med IKT. Ska inte vi vara där då? Om vi ska kunna komma dit så måste vi våga prova. Vi måste våga tänka nytt. Då måste vi utmana oss själva. Både tekniskt och kommunikativt.

Jag vill inte säga att jag är någon pionjär. Men jag har lust och vilja till att hänga med. Och jag blir så trött. Tänk vad mycket kraft man måste ha för att kunna förändra. IKT-pedagogen på min arbetsplats är en erfaren och klok kollega. Henne bombarderar jag med mina tankar och idéer. Hon tar gång på gång ner mig på jorden och säger att vi inte kan gå så fort fram. Alla hänger inte med. Vi måste vara strategiska så att det inte blir för stora motsättningar i kollegiet.

Frustration.

Vårt kollegium har en ganska hög medelålder. Jag har länge varit den yngsta med mina 40 år! Nu har vi fått tillskott av två yngre män. Jag kanske ska sätta min tilltro till dem?

Vi kanske ska vara glada över att vi har datorer med projektorer i alla klassrum. Att vi nu äntligen verkar ha ett fungerande nätverk. Att vi har ett 10-tal datorer i särskilda grupprum. Att vi har en distansundervisning med utgångspunkt från ett kollaborativt lärande. Att några av oss ständigt utvecklar vår digitala kompetens, delar med oss och provar det i våra respektive kurser????

Men ska vi nöja oss med det? Ska vi stanna där? Kan vi stanna där?

Jag tror inte det.

Jag är frustrerad.

6 kommentarer:

  1. Ja, det är inte enkelt att jobba med IKT i skolvärlden.... Redan 2002 slog Jörgen Nissen fast "IT är inget trollspö man kan svepa över skolan för att frammana utveckling" (i en utvärdering av kommuners satsning på IT i skolan). Visst finns det en övertro på att modern teknik gör underverk men samtidigt genomskådar ju eleverna snabbt om det inte finns gedigna ämneskunskaper hos lärarna som fyller tekniken med pedagogiskt innehåll - då kanske man kan acceptera att det inte är den senaste tekniken som används? Däremot finns det ju en gräns när tekniken är så begränsande att ingen god pedagog i världen kan få användaren positiv - det har vi råkat ut för med vår tidigare lärplattform... Men visst håller jag med dig, det är lätt att bli frustrerad när man ser allt roligt man skulle kunna göra och inte kan förverkliga.

    SvaraRadera
  2. Frågan är också, när man ska få möjlighet/tid att vidareutveckla alla tankar och idéer? Jag viker 25% av min tid till den här kursen och hinner nätt och jämnt ta mig igenom alla kursmoment. Jag skulle behöva tid att öva, prova mer och reflektera. Tyvärr finns det ingen sådan möjlighet på min arbetsplats. Jag måste jobba på med mina ordinarie arbetsuppgifter och allt jag gör utöver det är på min fritid. Det är också frustrerande. Nu ska jag försöka bortse från all den där frustrationen och kanske dra ner på takten. Det får väl ta tid. Det som skrämmer mig är att det är lätt att tappa engagemanget och bara lunka på. Jag vill inte bara lunka på. Men jag måste kanske lära mig att "tagga ner" lite.
    Ps. Det är alltid lika kul att läsa dina kommentarer-kul med en bloggkompis!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är inte lätt att få tiden att räcka till... Jag har funderat på min projektuppgift och kommit fram till att jag inte hinner att göra den klart inom ramen för den ordinarie kurstiden så min plan nu är att spara den till våren. Det har också att göra med det ämne jag valt - har tänkt att utvärdera vår nya datorkonferensapplikation. Men eftersom den inte finns i drift än så finns det ju inte mycket att utvärdera ;-) Fast det känns rätt skönt - har ofta under hösten funderat på varför jag ännu en gång trodde att det skulle vara möjligt att plugga och jobba samtidigt... Dom närmsta veckorna kommer det att bli ännu svårare eftersom jag rycker in och jobbar extra under Nordic Battlegroups slutövning... men men, någonstans vet jag ju att min drivkraft är utveckling och att gå en kurs som denna är verkligen roligt, trots allt jag inte hinner med. Min största frustration är nog att jag har så svårt att nyttja verktygen på jobbet...
    Jag läser dina inlägg med stort intresse :-) Passerar du Skövde nångång så hör av dig så ska jag visa dig allt om vad vi inte får göra på Internet ;-)

    SvaraRadera
  4. Min plan är också att skjuta på projektarbetet till våren. Jag planerar att göra om vår hemsida med ett nytt Fronterverktyg och det kommer nog att ta sin lilla tid. Nu måste jag övertyga ledningen (det ser ganska positivt ut), lära mig verktyget och komma på lite interaktivtet och sedan utvärdera resultatet. Detta görs nog inte mellan jul och nyår och i januari är min arbetssituation alltid galen. Så jag räknar med att det kommer att ta längre tid. Min drivkraft, liksom din, är utveckling och på något sätt så bidrar en sådan här kurs med energi. Just nu ligger jag efter och har svårt att se om och när jag ska hinna i kapp. Men om jag skjuter på projektarbetet så blir det ju luftigare. Har du talat med några kursansvariga om din plan att skjuta på projektarbetet? Funderar över om man behöver göra det...Jag har inte skickat in min beskrivning ännu, men har bollat lite tankar med en av lärarna.
    Nordic Battlegroup? Låter spännande. Vad är din roll??
    Hör självklart av mig om jag kommer förbi Skövde. Detsamma gäller naturligtvis dig om du har vägarna förbi Stockholm!

    SvaraRadera
  5. Nu så har jag hittat din fråga ;-) Tycker din idé verkar intressant, men jag förstår att du väljer att skjuta på genomförandet. Saker har ju en tendens att dra ut på tiden, speciellt när man ska utvärdera, beroende på vilken metod man väljer såklart.

    När det gäller mitt eget projekt så har jag skickat in en projektplan i början av november. Jag fick ok på den från Margareta med tillägget att jag skulle komplettera med de källor jag tänkt använda. Jag gjorde det och frågade också en extra gång om det var ok att dra ut på tiden men jag har inte fått något svar... jag är alltså inte godkänd på 2C än vilket jag fattade för att jag skulle bli bara jag skickade in min komplettering :-( Känns också lite dumt att maila och tjata hela tiden, avvaktar ett tag till.

    Men för att svara på din fråga så tror jag att det är ok att skjuta på projektet, annars borde jag väl fått reda på det kan man tycka då det är tre veckor sedan jag frågade...

    Nordic Battlegroup ja... Mitt jobb har ansvaret att planera deras övningar och då har jag även tidigare (när vi haftövningar för arméns värnpliktiga) hjälp till i övningsledningen med att jobba i det som kallas VOB - Visitors and Observers Bureau, helt enkelt att hålla samman alla olika besök som kommer till övningen. I ett förbands uppgifter när man är i ett insatsområde ingår ju också att ta emot besökare av olika slag. Därför försöker vi öva staben och övade chefer enligt de rutiner som används i en insats. Under denna övningen hade vi ca 300 besökare, allt ifrån anställda i försvaret som åker ut och tittar på hur materiel fungerar i verkligheten till kungen och försvarsministrar från 5 länder. Detta är ju inget som ingår i min befattning men jag tycker det är kul och lärorikt att göra lite andra saker ibland, man får ju lite större förståelse för verksamheten om inte annat... Sen fick jag prata franska med militärattachéer och träffa norska representanten för ett samnordiskt projekt för nätbaserat lärande (inom ramen för NORDEFCO)och det piggade ju upp :-) Från 1:a december kommer jag att delvis få andra arbetsuppgifter så det sistnämnda kommer jag att få nytta av :-)

    Hoppas jag kunde ge dig några svar.... vi hörs :-)

    SvaraRadera
  6. Hjälp.... trodde att mitt inlägg försvann, fick ett felmeddelande....men jag ser att det kom med :-)

    SvaraRadera