fredag 29 oktober 2010

Virtuella världar och spel

Efter att ha loggat in på Second life och gått runt där någon timme kan jag inte säga att jag är så begistrad. Jag känner inte att det är något som biter tag i mig. Kan förstå tanken med att man kan göra historiska projekt i undervisningssammanhang. Men det är ändå inget som tilltalar mig personligen. Jag ser inte heller att det är något som jag har användning för i mitt yrkesliv just nu.
Det som däremot har hänt är att Internet Explorer upphör att fungera gång på gång efter att jag laddade ned programmet :S Jag kan inte säga säkert att det är pga Second life som detta händer, men jag har mina misstankar.....

Det här med spel och lärande tycker jag är intressant. Mina barn är 10 och 7 år gamla och är ganska "spelbitna". Än så länge spelar de mest utpräglade barnspel, som Panfu, Webkinz och spel på Svt och spela.se.

Jag ser många fördelar med spelandet. Min 7-åringen har "knäckt läskoden" med hjälp av Panfu Han går ju i ettan så det är säkert inte bara Panfu, men jag ser tydligt att Panfu har hjälpt till med motivationen. Han insåg att han var tvungen att kunna läsa för att kunna ta sig vidare i olika äventyr och att han kan fråga andra Pandor om hjälp om han kan skriva.

En kompis till min 10-åring, konstaterade häromdagen att hon inte har behövt göra engelska glosorna det senaste året eftersom hon redan kan orden. Hon har lärt sig dem via Webkinz, där hon har valt att spela allt engelska. Min 10-åring tittade med stora ögon på kompisen och ändrade genast språk från svenska till engelska på sin egen sida.

Är spelande asocialt eller inte?

Jag tänker att det kan bli det om spelet blir ett beroende och man sätter sina primära och sekundära behov åt sidan. Om spelet "drar" så att man bara måste spela och att det går ut över skolarbete, sociala kontakter och fysisk aktivitet.
Å andra sidan så är spelande en övning ur så många perspektiv. Både socialt, kognitivt och även motoriskt. 10-åringen är med i ett projekt just nu där de ska skriva en egen novell med 5000 ord. Igår berömde jag henne för hennes snabba förmåga att använda tangentbordet. -Det är ju för att jag har chattat så mycket, svarade hon.

Ibland funderar jag över om jag är för liberal när det gäller mina barns spelande. Särskilt när jag pratar med andra barns föräldrar. Men jag återkommer till det som jag bloggat om tidigare. Det gäller att vara närvarande, hålla koll, prata med barnen om vad de gör och vara uppmärksam så att spelandet inte tar över "livet".

Jag tror att man kan använda spel i stor utsräckning i skolan. Det kan i allra högsta grad höja motivationen hos både barn och vuxna. Lärande måste vara roligt, då är det ju enkelt.

Tipsar om Annas länkburkar om det är någon som inte känner till den sidan.

Själv är jag fast i Solitaire på min Iphone, det har kommit att bli ett sätt att slappna av och inte tänka på något annat. Lite skrämmande dock, när jag inser att klockan är 01.30 och jag bara har tänkt: "En gång till sedan går jag och lägger mig"...



4 kommentarer:

  1. Jag tror att dataspel är utvecklande och bra för våra barn, så länge vi har koll på vad det är för spel och hur länge de sitter vid datorn. Precis som du säger om ditt spel på din iPhone (har du förresten testat Angry birds?) så är det lätt att fastna och bli sittande allt för länge.

    SvaraRadera
  2. Angry birds satt jag med i går kväll och fick tvinga mig själv att sluta. Var väldigt nära att "go pro", men jag hejdade mig!!

    SvaraRadera
  3. Hej Malou,

    Jag heter Malin Hellman och jag jobbar för Young Internet som driver Panfu. Stort tack för ditt inlägg, det var verkligen kul och uppmuntrande att läsa!

    Vi skulle gärna använda delar av inlägget till vår kommande nya hemsida. Om du kan tänka dig att gå med på det får du gärna maila mig på malin.hellman[at]young-internet.com

    Tack på förhand och trevlig helg!

    Hälsningar,

    Malin

    SvaraRadera
  4. Hmm här är ännu en som är fast i Angry Birds... ;-)
    Jag har också goda erfarenheter av barn och spel.Speciellt ena dottern ägnar mycket tid åt Go Supermodel. Asocialt är det definitivt inte - hon skriver i forum, chattar, är mentor åt nya medlemmar, ordnar tävlingar mm. Härom kvällen satt hon och lyssnade på en annan medlem som gjort ett radioprogram, kul tyckte jag...
    Sen kan man ju såklart fundera över om spel leder till ökat lärande - svaret är väl som så ofta att det beror på.... Det kan säkert göra det, men det är inte självklart. Säkert är det så att man hittar en strategi i spelet/simuleringen som gör att man kan vinna/klara en situation. Den kunskapen behöver ju inte vara användbar i verkliga livet. Jag tycker Jonas Linderoth har många tänkvärda saker att säga om just spel och lärande...

    SvaraRadera