fredag 15 oktober 2010

Lärplattformar-några reflektioner

Mina första tankar kring detta moment i kursen var att det skulle vara ett område där jag känner mig hyffsat säker. Jag har jobbat i Fronter i fyra år och tillhör dem som har experimenterat mycket inom ramen för plattformen. Det var spännande att titta på andra plattformar för att få ett perspektiv på Fronter. Inte minst Bilda har varit spännande att bli en del av.
Jag tänker att de flesta lärplattformarna har liknande verktyg och funktioner, men de har olika namn. Vilket kan vara lite förvirrande till en början. Men eftersom jag själv "känner funktionerna" så går det ganska snabbt att förstå sammanhanget.

I mitt arbete i vuxenutbildningen har vi infört Fronteranvändandet i alla studieformer = dag/kväll/en dag i veckan/distans. Alla studieformer har sitt eget kursrum i Fronter och eleverna lämnar in alla uppgifter via Fronter. I dag-kurserna har vi inte lika många diskussionsforum som i distansen, då diskussionerna kan ta plats i vanliga klassrum. Men möjligheten till interaktion och grupparbetande via Lärportalen finns och används mer och mer för att göra studierna mer flexibla. I distanskurserna används Fronter till allt-kursmaterial, inlämningar, grupparbeten, diskussioner, allforum, delade dokument osv.

Det är intressant att fundera över vilket mervärde en lärplattform har när det ändå finns så många öppna möjligheter att ta del av via Web 2.0. Jag tänker att det i viss mån handlar om sekretess och även den trygga inramning som Fronter står för, alltså den preopritära källkodens fördel. Våra studerande är vuxna vilket i dag, i detta sammanhang gör dem till en svagare grupp, många är rädda för datorn och tror sig inte klara av den. De yngres digitala kompetens är högre och där kan jag tänka mig att man kan använda Web 2.0 på ett mer naturligt sätt. Min slutledning är att Lärplattformen har en stödjande funktion i undervisningen med den målgrupp jag arbetar med. Men jag tror inte att det kommer att se ut så i framtiden...

Här finns dock ändå en del tydliga hinder som vi kämpar med dagligen. Det handlar om att på ett pedagogiskt sätt instruera hur man som elev använder lärplattformen. Vi har Frontergenomgångar, manualer och extra Fronterstöd i alla periodstarter. Detta ska vi göra utöver att hålla i kurserna och det tar mycket tid för både kurslärare och elever. Mycket energi går åt att få med sig alla och förstå hur man hanterar alla verktyg. Ytterligare en svårighet är att vi ska erbjuda flexstudier, vilket innebär att Fronterintroduktionen måste vara tillgänglig hela tiden.

Vi för ständiga diskussioner kring hur vi ska göra för att inte tappa elever i början av studierna pga. att de känner sig osäkra med tekniken. Personligen jobbar jag hårt med att hela tiden finnas tillgänglig för support kring lärportalen. De senaste åren har vår IKT-pedagog fått tid till att hjälpa eleverna då vi lärare måste koncentrera oss på kurserna.

I denna kurs har jag blivit inspirerad av alla instruktionsvideor som tillhandahålls. Det gjorde att jag ganska snart laddade ner Jing och Camtasia studios (testversion) och började experimentera. Jag har nu gjort ett antal "screencasts" som jag har lagt in i Fronter. Alla kollegor är överväldigade och tycker att det är toppen. Lustigt! Det är ju så enkelt att göra "screencasts", går fortare än att skriva manualer och visar direkt hur du ska gå tillväga. Jag tror och hoppas att detta är ett litet steg på vägen. Nu diskuterar vi hur och var vi ska lägga klippen så att man som ny elev kan hitta dem direkt. problemet i detta sammanhang är att klippen tar mycket plats och att det innebär mer kostnader för oss (1-0 till Fronter ;).

För tillfället har jag en distanskurs i kommunikation och det har varit väldigt kul nu när jag går denna kurs. En av uppgifterna (målen) eleverna har är att göra en presentationsuppgift. Tidigare har de alltid fått komma in till skolan och göra en muntlig presentation med olika tekniker (många gånger OH;), men för några år sedan kändes det ohållbart då många inte kunde komma och det vållade merjobb för mig. Jag fick tänka om. Nu görs uppgiften via Fronter och webben. Eleverna får skapa en presentationsuppgift (utifrån målen) och lägga in den/länka in den i Fronter.

Under veckan har jag tagit del av två externa bloggar, en hemsida, ppt:s med bild och ljud, Fronterdokument med text, bild, musik och filmklipp. Vi har tillsammans i forum också reflekterat kring alla de kommunikationskanaler man kan använda för att ge information. Flera av de studerande har återkommit till mig under kursens gång och reflekterat över möjligheterna att överföra information på andra sätt än genom mellanmänsklig kommunikation och skrivna lappar som är mest vanligt i deras verklighet (barnomsorgen).

Slutligen vill jag även skriva något om diskussionsforumen i lärplattformar. (Nu är längden på detta inlägg way too long, men jag kan inte hejda mig.)

Min erfarenhet är att det bör finnas uppgiftsrelaterade diskussioner samt allmänna pratforum. Utmaningen för mig som lärare är att formulera intressanta diksussionsuppgifter som väcker liv i de studerande och som gör att de kan hålla sig till ämnet och nå målen. Tyvärr så använder inte mina studerande de allmänna pratforumen i så stor utsträckning. Men jag vet att de interagerar med varandra via FB, Msn, chatt och interna notiser. Jag uppmanar dem även till att göra det. Det viktigaste för mig är att de inte känner sig ensamma i studierna och att de vet var de kan söka stöd från andra. Och varför inte utanför lärportalen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar