fredag 1 oktober 2010

Dela videofiler

Jag använder mig av Youtube i mitt arbete en hel del. Eftersom jag har distanskurser så tycker jag att det är bra att använda videoklipp ur flera perspektiv. Dels använder jag lite roliga klipp för att lätta upp eller förstärka budskap i kurserna och dels använder jag klipp som är relevanta under kursen ur ett kunskapsperspektiv.

Jag har vid ett tillfälle spelat in en egen film med information som jag har lagt in i kursrummet i Fronter. Problemet med det var att det tog för mycket utrymme i lärportalen. Här ser jag fördelen med Youtube, man behöver inte ta plats på Lärportalen. Den nackdel som finns med Youtube klipp är sekretessfrågan. Om jag vill spela in ett klipp med information riktat till några individer som går i min kurs kan jag ju välja att göra mitt klipp "olistat" och bädda in det kursmaterialet, men eftersom de studerande har tillgång till länken så kan de ju använda detta och lägga ut klippet någon annanstans....
Jag kan ju välja att göra det privat, men det kräver att de studerande har egna Youtube konton. Det tror jag är för mycket att begära av den målgrupp (vuxna) jag jobbar med. I allafall i nuläget.

Jag har nu testat att både spela in ett klipp på Youtube och ladda upp ett gammalt klipp från min hårddisk. Det var faktiskt enkelt. Har laddat upp ett MYCKET amatörmässigt klipp för offentlig visning på Youtube, där jag filmar en mård som hälsade på oss i augusti. Ska gå att hitta om man söker på "Mården i körsbärsträdet"!
Jag är lite stolt över att jag kunde göra allt detta utan att ta del av kursmaterialets instruktionsfilm (för första gången). Jag känner att jag börjar få bättre koll på hur web 2.0 fungerar och inser att det finns en samstämmighet i språket och i funktionerna på de olika web.platserna!

Lägger upp ett kort favoritklipp från Youtube. Jag brukar använda det i kursen Arbetssätt och lärande, när vi ska diskutera vad kunskap är för något..


2 kommentarer:

  1. Jag skrattade gott när jag såg "kunskapsklippet" från YouTube. Det var riktigt härligt och mitt i prick!
    Ja, YouTube är verkligen användbart - och speciellt YouTube EDU. Där hittar jag massor med saker som jag kan använda i undervisningen. Det svåra är inte att hitta något - utan snarare att kunna välja bort...

    SvaraRadera
  2. Ja visst är han söt! Jag ska gå in och kolla på You Tube EDU så fort jag får tillfäller. Tack för tipset! Känner att hela den här kursen handlar om att kunna välja bort ;)

    SvaraRadera